неделя, 29 май 2011 г.

Екзотиката на Гърция - малки обиколки край голямото Егейско море

Това съвсем не ми е първото пътуване в Гърция ,но пък ще ми е първото писане за нея.Имам един случаен принцип в избора на дестинация и той е с пръст на картата.Та ,когато решихме ,че ще е Гърция ,че ще е море и че ще е Халкидики ,с пръстче на картата си избрах най-затънтеното място на средният ръкав на полуострова.Целта е екзотика и приключения.И си ги създадохме.
Тръгваме в не съвсем ранни зори и с не съвсем бързи темпове.Защо ли?Ами защото и самото пътуване си е наслада ,а не само достигане до целта.И тъй като тръгваме за Гърция ,за да напълним кошничката си с порядъчно чувство патриотизъм минахме през Рилски манастир и Стобски пирамиди .

Няма да разказвам за тези места ,тъй като всеки българин трябва да ги е видял поне веднъж в живота си.Ако ли не ,то веднага начертавайте маршрута и тръгвайте ,заслужава си !

Ще ви разкажа за Гърция :

Още в Сандански те лъхва горещината ,колите препускат пред теб с лодки на багажниците си ,а следващото нещо ,което виждаш са редиците маслинови дървета край пътя.Редици по стотици .И макове , стотици ,хиляди макове профучават край нас ,връщат ме за миг в детството ,когато правех куклички от тях ,ветреех червените им роклички и ги къпех на селската чешма.Миг наслада ,нали това е пътуването ; постоянното бърборене с любимия ,кафето в картонена чашка ,сандвичите ,мокрите кърпички ,антибактериалният гел ,всичко това мирише на пътуване.

Халкидическия полуостров се разделя на три разклонения : Касандра ,Ситония и Атон .Ние тръгваме по средният ръкав ,за да стигнем чак до края му .Минаваме през планини и букови гори ,изведнъж пътя  почти слиза  край морето ,а после отново те връща на високото  при огромните пасбища и маслинените  градини .Патриотичното пак заговаря в мен и се сещам за разказите от миналото как прадедите ни са пасяли добитъка си в Беломорска Тракия .Ееееех , а тука е била България!

Гърция е екзотика.Далеч съм от мисълта ,че на всеки българин ще се понрави кристално чистото и прозрачно море ,рибите плуващи в него ,пустите заливи ,самотните плажове.За миг си помислихме ,че сме единствените тук ,чак когато вечерта ,огладнели от приключения ,тръгнахме край таверните по крайбрежната улица ,усетихме шумотевицата.Но тя е някак си различна .Шумотевица от непрестанният брътвеж на всякакви езици ,смях и тиха гръцка музика .Даже държа да отбележа ,не навсякъде гръцка .
И още нещо : залезите тук са прекрасни !Слънцето се потапя в морето с изпепеляващите си лъчи ,догаря в оранжево лилави нюанси и сякаш изгася себе си в морската шир.Триумф на цветовете и сетивата .Трансформацията на едно отиващо си слънце и гледайки го ,чак не вярваш ,че утре ще се завърне отново ,ще гали водата и лъчите му ,сутрин тъй нежни ще играят в очилата ти .

А утрото идва свежо ,прохладно  и синьо .Мда,невероятно ,лазурно синьо е навсякъде .Дори хотела ни беше в типичния стил синьо и бяло.Но ,заредихме се със спокойствие , слънце и приятна закуска и тръгнахме отново по гръцките пътища.Днес сме в Солун .

Солун  е един много пъстър ,усмихнат и слънчев град.Заради морето ли ,заради така важното пристанище ли ,незнам но града има особено излъчване или по-скоро ти дава заряд от енергия ,въпреки горещото време и високата влажност там.Няма да ви пиша неща за Солун ,които ги има и в Уикипедия ,ще ви разкажа това,което видяхме ние :

Бялата Кула

Бялата кула е наистина символа на града .В момента е музей на византийската история  , в който забележете абсолютно всички текстове и видеа са на гръцки .Никакъв английски ,немски и френски .Някакъв странен национализъм ,хем искат да ни разкажат историята си ,хем искат да е на гръцки .Но така или иначе покрай българската история ,разбира се ние знаем и голяма част от гръцката /византийската /  и с достатъчно нагледен материал си обяснихме доста от събитията ,имащи голямо значение в миналото за Солун.

Може би не трябва да се впускам в патриотични словоизлияния ,но едно ще ви кажа тук всякакво българско присъствие е старателно заличено  .Нищо ,че по времето ,когато кулата е била затвор тук са лежали много бъгарски революционери  и нищо ,  че тук е изтезаван от турците  Петко войвода.Та това го пише само в българските учебници по история ,не и в гръцките.

Ето и поглед от Бялата кула

По крайбрежната улица

Църквата Свети Димитър

Това е огромна петкорабна базилика и първата църква ,в която успях да направя снимки .Обикновено в България не пзоволяват да се снима ,но тук нямаше никакъв проблем .
Построена в типичен византийски стил ,както са и всички храмове в Гърция ,тя е изградена в чест на св.Димитър.От старата църква е останало много малко.Част от някои колони ,които са умело вмъкнати в новопостроената църква.Така миналото и настоящето са заедно  и съхранени за бъдещето.

Има още много забележителности в Солун : площад Аристотел ,арката на Галерий ,църквата св.София ,ротондата св.Георги и други .Едно прави впечатление : тук има много църкви и всички грижливо поддържани .Хора ,забързани в ежедневието си минават край тях и се кръстят .

Но ,ако отидете в Солун не пропускайте улицата с бутиците ,страхотните сладкарници  с типичните гръцки сладки ,пийте по едно фрапе и тогава тръгвайте .

Да се върнем към полуостров Халкидики или по-точно на средният ръкав Ситония ,където бяхме отседнали .
Един малък рай на Егейско море ,отрупан с тихи и сгушени в планината  селца ,безброй малки параклисчета ,пусти и девствени плажове ,кристални води в морето и невероятни гледки .

Тъй като не съм любител на самоцелното събиране на тен ,обръщането на 10 мин и мазането с кремове по цял ден третият ден се впуснахме в обиколка на целият ръкав .Обиколихме почти всички плажчета ,погледахме Атон от далече ,тъй като не ми се рискуваше да ходя на разходка с лодка до там,потопихме се в морето няколко пъти ,като през цялото време срещнахме толкова много българи ,та за момент се замислих гърците ли са ни на гости или ние на тях.

В далечината е Атон

Панорамно

Е ,природата си е типично гръцка.Високата влажност за мен е направо убийствена ,но се компесира с екзотиката  -  няма начин да сбъркаш нашето Чермонорие с гръцкото Егейско крайбрежие ,абсолютно различно е.

Обратният път е тъй лесен и познат ,въпреки ,че за да е още по-пълно разнообразието се върнахме през КПП Златоград.И когато телефона  ми  намери обхвата на българския мобилен оператор , когато слънцето вече не беше тъй жарко или поне планината компенсираше със своята хладина ,когато българската реч вече беше единствената ,която чувахме ние бяхме у дома.И първото нещо ,което направихме бе да посетим първото взаимопомощно българско училище в Златоград

В България сме - никой не спазва ограниченията на скоростта ,бесни джипове изпреварват рисковано , истерични клаксони свирят при първото ти забавяне ,а продавачката на бензиностанцията е намръщена - какво да правиш стандарт.

1. Greetings from Finland. Thus, through a blog is a great get to know other countries and their people, nature and culture. Come take a look Teuvo images and blog to tell all your friends that your country flag will stand up to my collection of flag higher. Sincerely, Teuvo Vehkalahti Finland

2. Ваня, страхотен пътепис, поздравления!!! Умееш го този жанр!

3. един наистина прекрасен пътепис - снимките са великолепни, прекрасни снимки, мерси че ги споделихте тук с всички нас - продължавайте да постирате и да споделяте интересни неща

4. Невероятно е поне веднъж в годината човек да си позволи да отиде някъде и да си почине. Идеално място е за мен Халкидическия полуостров се разделя на три разклонения , които другата година мисля да ги посеят с моите приятели, а именно Касандра ,Ситония и Атон .Има удивителна природа и от мой близки които са казвали са ми разказвали са винаги доволни и щастливи.Храната е страхотна там човек мое да яде на корем.Снимките и пътеписа са великолепни благодаря за тях и дано често ни пишете.

5. Много често чувам от мои приятели, че Гърция била близка дестинация и нямало кой знае какво да се види. Но след това когато посетят независимо кой курорт веднага си връщат думите на зад и по скоро не искат и да си припомнят какво е било мнението им преди това.Гърция има страхотна история и забележителности,да не говорим за чудните им плажове, като има за всякакъв тип хора и по самотни острова с чист пясък.Къщичките са страхотни, ето къде ще прекарам следващите си почивни дни, само да избера точната дестинация и отиваме в началото на другият месец.